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Wonjin Song Solo Exhibition

    송원진 개인전

    October 24 – 28, 2018
    2018년 10월 24-28일
    Gallery M, CICA Museum

    Are We There Yet?

    The day my father suddenly passed away, I was five months pregnant. To cry from the sorrow of losing a father, I was sorry to my child, and to laugh for my child, I was sorry to my dad. I actually cried very much. My dad made oriental painting when he was young. He stopped painting well past middle age facing the problem of making ends meet, and he found employment at a factory and worked there for over 20 years quietly without a word. Not long after quitting work, he suddenly passed away. A few months before his death, he showed me with childlike joy, some of the paintings that he tried to compose with a common brush pen. My daughter was born. Looking at her sleeping face and the back of her head, there seems to be certain resemblance with my dad, and I think of my dad. The child who could not do anything draws a picture when she gets strength in her hand short after her first birthday. It is more a remnant of clumsy but beautiful hand gestures than drawing of a picture. I am fascinated by the non-confined uncertainty and I keep watching. What meaning could my dad’s, my child’s, and my – “our” – paintings and drawings have, through me?

    The day my dad passed away, there formed such a beautiful rainbow. After that day, I think of my dad whenever I see a rainbow. The sorrow of sending my dad away surfaces, but at the same time, it is also comforting to have seen a beautiful rainbow out on that sad day. Sometimes, it comes to my mind a fairy tale wherein the man who sought after the end of a rainbow ultimately did not find it and became unhappy. The works that my dad tried to compose after many decades became mementos or “relics” as the last paintings. In the relics, the small plum-blossoms paintings numbered seven pieces in all.

    It seems that we are continuously moving toward somewhere. I, You, We ask as though there is certain peak or high point. We ask under an illusion that there is a place we need to arrive at by all means. Are we there yet?

    아버지가 갑자기 돌아가신 날 나는 임신 5개월 째였다. 아버지를 잃은 슬픔으로 울자니 아이에게 미안했고 아이를 위해 웃자니 아빠에게 미안했다. 사실 많이 울었다. 아빠는 젊은 시절 동양화를 그리셨다. 중년을 훌쩍 넘겨 먹고 사는 문제 앞에서 그림을 그만 그리게 되었고, 공장에 취직하여 묵묵히 20년 넘게 일하셨다. 일을 그만두고 얼마 지나지 않아서 갑자기 돌아가셨다. 돌아가시기 몇 달 전에 흔한 붓 펜으로 구도를 잡아보려 그린 그림 몇 장을 즐거워하며 보여주셨다. 뱃속 딸아이가 태어났다. 잠든 얼굴과 뒤통수를 보면 아빠와 어딘가 닮아서 아빠가 생각난다. 아무것도 못하던 아이가 첫 돌이 조금 지나 손에 힘이 생기자 그림을 그린다. 그림을 그린다기 보다는 서툴면서 아름다운 손짓이 남긴 흔적이다. 그 자유로운 불확정성에 매료되어 하염없이 지켜본다. 나를 관통하여 아빠와 나와 아이, 우리들의 그림은 어떤 의미를 가질 수 있을까?

    아빠가 돌아가신 날 그렇게도 아름다운 무지개가 떴다. 그 날 이후 나는 무지개만 보면 아빠가 생각난다. 아빠를 떠나 보낸 슬픔이 떠오지만 동시에 그 슬픈 날에 아름다운 무지개가 떴다는 것이 위로가 되기도 한다. 가끔 무지개의 끝을 찾아 나선 사내가 끝내 찾지 못하고 불행해졌던 동화가 떠오른다. 아빠가 몇 십년 만에 구도를 잡아보려 그렸던 습작은 마지막 그림으로 유품이 되었다. 유품 속 작은 매화 그림들은 모두 일곱 장이었다.

    계속 어딘가를 향해 움직이고 있는 것 같다. 나는, 너는, 우리는 어떤 정상이라도 있는 마냥 묻는다. 우리는 어딘가 꼭 도착해야 될 곳이 있는 것 같은 착각을 하며 묻는다. 우리 아직 멀었어요?

     

    Wonjin Song is a Seoul-based artist in Visual Arts and researcher of Media Art. She pays close attention to the double-sidedness in the sense of an individual premised on society, and expresses communication of discord by capturing the point where communication is not achieved well or the self-deriding communication method. She deals with various media, including installation, photographs and video, as well as ordinary materials such as objects in the surroundings. She has performed research on the autonomy of system in Media Art, and is currently focusing on the materiality of text in Media Art.

    송원진은 서울을 기반으로 활동하는 시각미술 작가이자 미디어아트 연구자이다. 사회를 전제로 하는 개인이라는 의미의 양면성에 관심을 기울이며, 자조적인 소통방식 혹은 소통이 잘 이루어지지 않는 지점을 포착하여 불협의 소통을 표현한다. 주변 사물과 같은 일상적인 재료와 더불어 입체, 사진, 영상 등 다양한 매체를 다룬다. 미디어아트에서 체계의 자율성에 대한 연구를 진행하였으며, 현재 미디어아트에서 텍스트의 물질성에 대해 관심을 기울이고 있다.송원진 “Are We There Yet” 부분 (2018)