Skip to content

Suh Hui Solo Exhibition

    April 14 – 18, 2021
    2021년 4월 14일 – 18일
    M Gallery, CICA Museum

    The process of creating the artwork based on my memory begins with one facing anxiety and solitude due to the helplessness from relationships. The character is full of despair. One is confused because he or she does not know what to do where one cannot escape or remain. If one escapes, one will fall behind. If one decides to remain, then one will go out of its mind. Due to equivocality, one’s mind is disordered and chaotic. Sometimes one feels nauseaous, shows dyspnea symptoms, and even want to hide. For some other times, one is absolutely tolerable to handle the given situation. When one wants to hide, but have no place to hide, that is the moment when on sees a camellia falling down. That camellia is stagnant along with the snow falling down at dawn, which represents the purgatory between this world and the afterworld. Dawn’s cold breeze numbs the person in the place where there is no warm sunshine of this world and shadow of the afterworld. By that moment, the one is finally able to breathe. There is only peace exists in that zone. Finally, one is stagnant. It is the moment that one finally floats on its waves of emotions. Whether one hated, hurts, or even feels sadness, there becomes the moment of just leaving oneself in the ocean of the emotions. At that very moment, the one begins to think about the origin of despair and reminds the memory that caused one’s frustration.

    The fragments of memories and the scenes of emotions become a story that does not leave one’s mind. The person from the memory is pictured to be frustrated, yearned, missed, loved, hated, and then becomes equivocal. In the moment where time does not pass by, the past has already blended with memories and emotions. Now one cannot clarify what is real or abstract. In the end, only subtle emotions with complexity and characters remain.

    이 작업은 관계에 오는 무력함으로 인해 불안과 고독에 직면한 인물로부터 시작합니다. 인물은 절망합니다. 무엇을참고 얼마나 견뎌야 할지도 모를 곳에서 도망가면 도태되고 머무르면 반병신이 되어버리는 곳에서 무얼 어찌해야 할지 알 수 없어 혼란스러워 합니다. 어떤 날은 숨쉬기가 힘겹고, 어떤 날은 끊임없이 욕지기가 올라왔으며, 어떤 날은 마냥 견딜만해 졌다가, 어떤 날은 숨어버리고 싶어 집니다. 숨어버리고 싶은데 숨을 곳을 모르던 때, 죽음 같기도 하고 탄생 같기도 한 동백꽃이 낙화하는 걸 보게 됩니다. 동백은 이승과 저승의 경계인 새벽에 새하얀 눈을 맞으며 정체되어갑니다. 이승의 태양빛도 저승의 그림자도 없는 새벽의 차가운 공기가 열 오르던 신체를 무디게 만들어 줍니다. 인물은 그제야 숨통이 트입니다. 그 공간에는 평안만이 존재합니다. 인물은 그곳에 서야 안온히 정체합니다. 인물은 가만히 부유합니다. 미우면 미운 대로 아프면 아픈 대로 슬프면 슬픈 대로 감정속을 가만히 부유합니다. 다시 또 인물은 절망의 근원에 대해 생각합니다. 인물을 좌절하게 했던 기억에 대해 생각합니다. 과거 기억의 파편과 감정의 장면이 가진 이야기가 계속 머릿속을 떠돌아 되새기고 또 되새깁니다. 기억 속 인물은 좌절하다가 동경하다가 그리워하다가 사랑하다가 미워하다가 그리고 알 수 없어집니다. 정체되어버린 시간속에서 부유하는 사이 과거는 이미 머릿속에서 기억과 감정으로 뒤섞여버렸습니다. 현실인지 허상인지조차 불명확해져 버렸습니다. 그래서 마지막은 복잡미묘한 감정들과 인물만이 남았습니다.

    Suh-Hui artist graduated from Keimyeong University and now the artist is working in Seoul and Gyeonggi-do, South Korea. The aritst have participated in six group exhibitions and are going to prepare for its third solo exhibition at the CICA Museum.

    서휘는 계명대학교를 졸업하고 서울과 경기도에서 활동하는 작가입니다. 그는 6회의 단체전에 참여하였었고, cica미술관에서 3번째 개인전을 준비하고있습니다.

    Suh Hui 서휘, “동백꽃이 다가온다” (2020)