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Kim, Na-hyun Solo Exhibition

    김나현 개인전
    CICA Museum, 3-A Gallery
    November 22 – 26, 2023
    2023.11.22 – 26

    가장 안쪽의 공기

    사랑이라고 감각한 순간을 그린다. 직접 만든 음식을 가운데 두고 가족과 나누는 대화, 친구들과 같이 간 여행, 나의 생일, 친구의 생일, 부모님의 생일 등 수 십 번은 더 함께 할 수 있다는 것을 알면서도 지나가는 것이 아쉬운 정경을 소재로 삼는다. 동일한 대상과 같은 장소에 있더라도 발생하는 상황이나 감정은 매번 다르기에 나에게 그린다는 것은 그 시간을 붙잡아두고 싶은 행위이기도 하다.

    생동한 붓질이 만들어내는 모호한 형상을 통해 분위기를 조형화한다. 사실적인 묘사보다 받은 인상과 감정에 주목하지만, 장면을 생략하고 재배치하는 과정에서 무언가를 연상할 수 있는 최소한의 장치를 남겨두어 각 작품마다 서사가 있음을 암시한다. 장지에 분채와 석채 같은 전통안료를 병치혼합으로 옅게 수백 번 겹치는 방식은 붓질에 따라 안료가 스며들고 쌓이며 깊이감 있는 색을 만든다. 다층적 색과 붓질은 사랑이라는 단어에 내포된 복합적 심상의 표현이다.

    사랑은 정동의 반복이다. 결함 없이 행복한 감정이라기보다 미안함, 낭패감, 설움, 애틋함 등이 뒤섞여 만들어온 시간과 그럼에도 용서와 지지가 계속될 것이란 믿음이다. 지극히 개인적인 경험과 감정에서 출발했지만 다원화 사회에서 일상의 관계들과 최선의 가치를 환기하고자한다.

    I draw moments I feel love. I depict moments that are a shame passing by, even though I know it would repeat more than dozens of times: conversations with family around homemade food, trips with close friends, my birthday, friend’s birthday, and my parent’s birthdays. Painting shows my longing to keep grasp of that time, since situation and emotion differs even with the same people in the same place.

    The atmosphere is formulated through the ambiguous shape created by lively brush strokes. I pays attention to the impressions and emotions received rather than realistic descriptions, but it leaves a minimal device that can remind you of something in the process of omitting and rearranging the scene, suggesting that each work has a narrative. The method of lightly overlapping traditional pigments such as  Bun-chae Seok-chae on the korean paper hundreds of times with a juxtaposition mixture creates a deep color by permeating and accumulating pigments depending on the brush strokes. Multilayer colors and brush strokes are expressions of complex images implied in the word love.

    Love is a repetition of affect. It is a belief that trust and support will continue even though it is not immaculate: it is a time full of sorry, frustration, sadness, and emotion. Although based on personal emotions and experience, this work emphasizes everyday relationships and what matters most in a pluralistic society.

    김나현은 서울대학교 미술대학 동양화과 석사과정에서 전통 재료와 기법을 기반으로 작품 활동과 연구 중에 있다. 김포문화재단 예술지원 사업(2023)에 선정되어 이번 개인전 <가장 안쪽의 공기>(CICA 미술관,2023)을 진행하고, <Ampersand>(서울대학교 우석갤러리, 2023), <What-多 got-多>(시민청 갤러리, 2023), <압구정을 거닐다>(NVIR 갤러리, 2023) 등 다수의 단체전에 참여했다.

    Kim, Na-hyun is currently undergoing masters degree in Oriental painting at Seoul National University, primarily working with traditional materials and techniques. She was selected for the Gimpo Cultural Foundation’s Art Support Project (2023) and held the solo exhibition “Innermost Atmosphere” (CICA Art Museum, 2023), participated in a number of group exhibitions, including “Ampersand” (Seoul National University’s Wooseok Gallery, 2023), “What-da got-da” (Seoul Citizens Hall Gallery, 2023), and “Walking through Apgujeong” (NVIR Gallery, 2023).