Skip to content

Jinsik Shin Solo Exhibition

    신진식 개인전
    3-A Gallery, CICA Museum
    July 5 – 9, 2023
    2023.07.05 – 07.09

    오래된 빛 / Old Light

    컴퓨터로 그림을 그리기 시작하던 1980년대 초, 조형예술에 더해진 시간만큼 신진식 작가에게 새로운 경험은 빛으로 그림을 그린다는 사실이었다.

    미술은 조형예술이라는 등식이 전혀 어색하지 않던 당시에, 미술에 있어서 빛과 시간의 사용은 미술이 더 이상 물질적 형태를 유지할 필요가 없다는 것을 알게 한 혁신적인 것이었다. 그러나 이러한 사실이 일상화 된 오늘날, 빛이나 생성 예술의 특성에 대한 연구는 우리가 뉴미디어 아트에서 주목하는 시간이나 상호작용만큼 활발하지 않다.

    이 전시는 그동안 빛에 관심을 가지고 작업해 온 작가의 디지털 평면 컬렉션이다.
    이번에 전시되는 상당수의 작품들은 작가의 대표작품들로서 여러 번 다른 방법으로 프린트되었다.
    특별하게도, 이 작품들은 1980년대와 1990년대에 제작된 디지털 페인팅으로 작가가 직접 프린팅한 것이다. 뉴욕의 섬유 시장에서 작가가 직접 발품을 팔아 찾아낸 두터운 천연 마(麻) 소재 위에 작가가 직접 만든 수제 대형 잉크젯 프린터로 오로지 한 장씩만 프린트한 이 작품들은 대단히 희소성 높은 작품들이다.

    이 전시는 40여년이 지나는 오랜 시간 작가가 갈망해왔던 빛의 회화에 대한 작가의 의식 저변에 깔린 부채의식의 발현이라고도 말할 수 있을 것이다.

    작가 신진식은 지난 1980년대부터 컴퓨터 아트, 개념미술, 퍼포먼스, 비디오 아트, 실험영화, 회화, TV 프로그램 등 한정 짓지 않는 매체를 통해 개개인의 자유로운 삶의 추구를 옥죄는 세상에 항의해오고 있다. 대표적 전시로는 《국립현대미술관으로부터 온 한국현대미술작가전》(런던), ≪Seoul Nymax≫(뉴욕 앤솔로지 필름 아카이브), 《젊은 모색》(국립현대미술관), 《미술과 테크놀로지》(예술의 전당), 《가설의 정원》(금호미술관), 《빛과 움직임》(무역센터 현대미술관), 《과학+예술》(한국과학기술진흥재단) 등이 있다. 그의 작품은 뉴욕의 10 록펠러센터, 감미옥, 킴스비디오, 보스턴의 커먼웰스 브르잉 컴퍼니, 방콕의 KMUTT, 국립현대미술관 미술은행, 국립현대미술관 등에 소장되어 있다.

    In the early 1980s, when artist Jinsik Shin started drawing with a computer, a new experience for the artist was the fact that he draws with light as much as the time added to plastic arts.

    At a time when the equation of art as formative art was not awkward at all, the use of light and time in art was an innovative thing that made it known that art no longer needed to maintain its material form. However, today, when this fact has become commonplace, research on the characteristics of light or generative art is not as active as the time or interaction we pay attention to in new media art.

    This exhibition is the artist’s collection of digital tableaus (planes) that have been working with an interest in light.
    Many of the works on display this time are representative works of the artist and have been printed several times in different ways.
    Very unusual, these works are digital paintings created in the 1980s and 1990s, printed by the artist himself. These works, which are printed only one by one with a handmade large-format inkjet printer made by the artist on the thick natural denim found by the artist himself in the New York textile market, are very rare.

    This exhibition can be said to be the manifestation of the debt consciousness underlying the artist’s consciousness of the painting of light, which the artist has longed for over 40 years.

    Since the 1980s, Shin, Jinsik has voiced his discontent with the world that suffocates the individual’s pursuit of freedom, making unrestricted use of media from computer art to conceptual art, performance, video art, experimental film, painting, and TV programs. His notable exhibitions include Contemporary Korean Art: From the National Museum of Contemporary Art Korea in London, SeOUL-NYmAX at the Anthology Film Archives in New York, Young Korean Artists at the MMCA, Art and Technology at Seoul Arts Center Museum, Garden of Hypothesis at Kumho Museum of Art, Light, and Movement at the Korea World Trade Center Museum of Contemporary Art, and Science+Art at the Korea Foundation for the Advancement of Science & Technology. His works are housed in various locations such as 10 Rockefeller Center, Gammeeok, and Kim’s Video & Music in New York, the Commonwealth Brewing Company in Boston, KMUTT in Bangkok, the MMCA’s Art Bank in Korea, and the National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea.