Skip to content

Ji Yoon Chung Solo Exhibition

    June 16 – June 20, 2021
    2021년 6월 16일 – 6월 20일
    M Gallery, CICA Museum

    Derived from transitions, my artistic practice is an act of condolence for the transient presence that takes time and indulges every process as an acceptance of loss.
    Retrospection makes memories fade. The process of recall supplants experience with imagery, often tied to a photo or another cue, that displaces the initial experience. All memories are false to some degree, in the sense that they do not literally represent past experiences. Through retrospection, the initial experience is altered and simultaneously fades away. I understand memory to be an ephemeral transition constructed and reconstructed through one’s sensory perception.
    What remains is to witness the vanished moments that evoke associated memories. To confront transition, I tend to grasp the fleeting present. Even a fragment of this disappeared moment evokes a memory that helps fill the emptiness and allows for a connection between the past and present self. I offer my condolences to these pieces that substitute the loss, which is a significant process of my art practice. The attempt to preserve a transitory phenomenon through archives by utilizing digital photography and various mediums inevitably leads to an alteration of memory. The intrinsic presence disappears when it is retained, duplicated, and remembered.

    화폭에 담긴 시각적 표현은 ‘보이는 것’에 대한 작가의 관점과 해석이 담긴 재현이며 일시적인 현상을 잠시나마 보존한 기록이다. 작가의 작업, 즉 재현된 기록물은 시각과 그 외의 감각 기관으로 비롯된 주관적 번역으로 작가의 해석과 기억에 기인한다. 나는 끊임없이 전환에서 파생된 그리고 희생된 일시적인 존재에 대한 애도를 작업에 담는다.
    대체로 많은 것들은 변하면서 의미가 퇴색하고 사라지며 그럼에도 무언가를 남긴다. 그것은 존재의 잔여물이 될 수도 있고 존재의 부재 자체가 연상시키는 감각적 현상일 수도 있다.
    나의 관점에서 기억은 전환 사이에 형성된 잔재물로 간주된다. 전환이란, 물리적인 장소의 변화부터 시간의 흐름, 신체적 변화를 내포한다. 이러한 변화 가운데 사진이나 글로 그 순간을 기록하지만 매체를 통해 일시적 현상을 보존하려는 시도는 필연적으로 기억의 변형을 불러올 수밖에 없다. 인출 단서는 기억을 회상하도록 돕지만 동시에 기억을 새롭게 형성시키기 때문이다. 회상의 과정은 인출 단서에 담긴 본래의 시각적 경험을 새로운 기억으로 대체한다. 초기의 상태는 그 존재를 보존하고, 복제하고, 기억될 때 사라진다. 즉, 기억은 영원하지 않는 일시적인 존재임을 의미한다.
    나의 작업은 잠시 머무는 것들에 대한 충분한 애도와 현상을 보존하고 일시적 현상의 필연성을 인정하려는 시도가 충돌하고 공존한다.

    Ji Yoon Chung (b.1994 in Seoul, Korea) is an interdisciplinary artist working with research-based studio practice. She uses drawing, photography, sculpture, and digital fabrication as modalities for converting an immaterial phenomenon into a material form. Her work focuses on the invisible and insignificant transitions which are often taken for granted, unnoticed, and forgotten.
    Chung is a current Master of Education candidate at Harvard Graduate School of Education in Learning Design, Innovation, and Technology and a 2020 Master of Fine Arts graduate from the Rhode Island School of Design in Digital+Media with a Certificate in Collegiate Teaching in Art and Design. She received her Bachelor of Fine Arts degree from Seoul Women’s University, Department of Contemporary Art and graduated summa cum laude. She has participated in several group exhibitions based in Boston, Rhode Island and Seoul, Korea.

    정지윤 (1994년 대한민국 출생)은 예술과 과학의 접점에 대해 고민했으며 망막에 맺힌 상에서부터 현상을 인지하고 이를 기억으로 기록하는 과정을 끊임없이 탐구했다. 그녀의 작품은 새로운 기술을 포함한 다양한 매체를 활용하는 연구, 실험 기반의 작업에 초점이 맞춰져 있다.
    현재 Harvard Graduate School of Education 에서 Learning Design, Innovation, and Technology 전공 교육학 석사 과정에 있으며 2020년에 Rhode Island School of Design에서 Digital+Media 전공 석사와 Certificate in Collegiate Teaching in Art and Design 예술ㆍ디자인 대학 교육 자격증을 취득하였다. 서울여자대학교 현대미술과 학사를 수석으로 졸업하였고 학사 졸업 당시 경기ㆍ서울 소재 미술대학 우수 졸업작품전에 선정되었으며 2018년 1월 월간미술 특집기사 <전국 미술대학 졸업작품 100, 이것이 한국미술의 미래다>에 소개되었다. 그녀는 미국 보스턴, 로드아일랜드, 그리고 서울을 기반으로 한 여러 단체전에 참가했으며 작업 활동뿐만 아니라 전시 기획에 참여하기도 했다.

    Ji Yoon Chung 정지윤, study for tide and layer (2019)