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Dahye Kim Solo Exhibition

    김다혜 개인전
    3-A Gallery, CICA Museum
    December 18 – 22, 2024
    2024.12.18 – 12.22

    Birds Singing Under the Moon

    As an interdisciplinary digital media artist, my work often draws inspiration from a convergence of disciplines, integrating technology, visual art, and environmental consciousness. Through diverse media, I seek to reimagine concepts of time, memory, and our evolving relationship with the environment. Central to my practice are color, light, movement, and immersive installations, which I use to engage audiences in a sensory exploration of these themes.
    My recent installation, “Birds Singing Under the Moon,” explores the profound impact of technological progression and environmental change on our connection to nature. This piece invites viewers into a reflective space where nature and technology meet, sparking contemplation on how our relationship with the environment is evolving. Using a symphony of birdsong, vibrant light projections, and visual movement, I create a poetic dialogue that unfolds through the senses.
    The experience begins with a journey into the installation space, where viewers are welcomed by the distant call of birds and a soft, inviting glow. This initial encounter sets a tone of mystery and anticipation, leading into an environment where light and color play dynamically on the surfaces of the gallery. Shifting patterns of light sweep across walls, transforming the architecture into an expansive canvas that merges the tangible with the imagined. The interplay between light and shadow blurs the line between reality and dream, enveloping viewers in a continuously changing landscape of visual and auditory experiences.
    “Birds Singing Under the Moon” transcends being a mere visual spectacle; it is an experience that embodies personal exploration. The interaction between the installation and its audience is key: as viewers move through the space, their presence influences the artwork itself. Their shadows and reflections become intertwined with the projected colors, creating a dynamic dialogue between the viewer and the piece. This interactivity evokes the sensation of navigating an unknown space where light shifts gently, and time feels fluid and expansive.
    The work seeks to make time palpable, expanding beyond traditional media into a living, responsive environment. It encourages viewers to pause, engage with the present, and appreciate the subtle, fleeting beauty of color and sound that surrounds them. The use of color within the work is deliberate, chosen not only for its visual allure but for its power to evoke emotion and memory, crafting a narrative that feels both fleeting and profoundly personal. By inviting viewers to witness the passage of time through the shifting hues and movements of light, I hope they find a space to reflect on their own memories and reconnect with the surrounding environment.
    In this installation, I aspire to create a space where time becomes visible, where the rhythm of nature and technology coexist, and where individuals can find themselves immersed in a balance of contemplation, memory, and sensation. “Birds Singing Under the Moon” invites a moment of stillness, a pause to witness the beauty of the present and reconsider our place within an ever-evolving world.
    융합 디지털 미디어 아티스트로서, 저의 작업은 테크놀로지, 시각 예술, 환경 의식이 통합된 다양한 학문적 융합에서 영감을 받습니다. 다양한 매체를 통해 시간, 기억, 환경과의 진화하는 관계에 대한 개념을 새롭게 상상하고자 합니다. 제 작업의
    중요한 요소는 색, 빛, 움직임, 그리고 관객들이 이러한 주제를 감각적으로 탐험할 수 있도록 하는 설치미술입니다.
    최근의 설치 작품인 “달빛 아래서 노래하는 새들”은 기술 발전과 환경 변화가 자연과의 관계에 미치는 깊은 영향을 탐구합니다. 이 작품은 자연과 기술이 만나는 성찰의 공간으로 관객을 초대하여, 우리가 환경과 맺고 있는 관계가 어떻게 변화하고 있는지를 사색하게 만듭니다. 새들의 노랫소리, 생동감 넘치는 빛의 투사, 시각적 움직임이 감각적으로 펼쳐지는 시적 대화를 창조합니다.
    갤러리로 들어서는 순간, 관객은 멀리서 들려오는 듯한 새소리와 부드럽고 따스한 빛으로 환영 받습니다.
    작품과의 이 첫 만남은 신비로움과 기대감의 분위기를 조성하며, 빛과 색이 갤러리 표면 위에서 역동적으로 움직이는 환경으로 이어집니다. 벽을 가로지르는 다채로운 빛의 패턴은 갤러리의 건축을 상상과 현실이 융합된 넓은 캔버스로 변화시킵니다. 또한 빛과 그림자의 상호작용은 현실과 꿈의 경계를 흐리게 하여 관객을 지속적으로 변화하는 시각적, 청각적 경험의 풍경 속으로 둘러싸이게 합니다.
    “달빛 아래서 노래하는 새들”은 단순한 시각적 화려함을 넘어선 개인적 탐색의 경험입니다.
    이 설치미술과 관객간의 상호작용이 중요한 요소이며, 관객이 공간을 움직이면서 작품 자체에 영향을 미칩니다. 관객들의 그림자와 반사된 이미지는 벽면에 투사된 색과 얽히며 관객과 작품 간의 역동적인 대화를 만듭니다. 이 상호작용은
    빛이 부드럽게 움직이며 시간이 유동적이고 확장된 듯한 미지의 공간을 탐험하는 느낌을 불러일으킵니다.
    이 작품은 시간을 가시화하고 전통적인 매체를 넘어 살아있는 반응형 환경으로 확장하려고 합니다. 관객들이 잠시 멈추고 현재에 몰입하며, 주위에 펼쳐지는 색과 소리의 미묘하고 덧없는 아름다움을 감상하도록 합니다. 작품 안의 컬러의 사용은 단지 시각적 매력만을 위한 것이 아니라, 감정과 기억을 불러일으키는 역할을 위해 신중하게 선택되었습니다. 빛의 변화와 움직임을 통해 시간이 흐르는 것을 관객이 목격할 수 있도록 함으로써, 그들이 자신의 기억을 되새기고 주위 환경과 다시 연결되는 공간을 찾기를 바랍니다.
    저는 이 설치작품에서 시간이라는 매체가 눈에 보이게 되고, 자연과 기술의 리듬이 공존하며, 관객 각자가 현재를 응시하며, 기억과 감각의 균형에 몰입할 수 있는 공간을 창조하고자 합니다. “달빛 아래서 노래하는 새들”은 현재 순간의 아름다움을 마주하고 우리가 끊임없이 변화하는 세상에서의 위치를 다시 생각해보도록 잠시 멈추는 순간을 제시하고자 합니다.   

    Dahye Kim has been exhibited nationally and internationally and received the Myers Art Prize for her video installations at Columbia University in 2016, 2018, and 2019. She is a Professor of Digital Arts at Florida SouthWestern State College. In professional practice, she has also curated and organized diverse themes of contemporary exhibitions and art educational events. She organized a collaborative art event in 2018 at Columbia University to discuss and share studio art teaching preparation, pedagogy, and practice between faculty and graduate art students in New York City. In 2019 she also curated an event that combined the technology-infused art exhibition and the symposium for discussion around art, technology, and the educational environment in the 21st century. Kim earned a Doctoral Degree in Art and Art Education from Columbia University, New York City.
    김다혜 작가는 현재 미국 플로리다 사우스웨스턴 주립대학 디지털 아트 교수이다. 국제 다양한 장소에서 전시를 통해 지속적이고 활발하게 작업을 이어가고 있는 김다혜 작가는 2016, 2018, 2019년에 뉴욕 컬럼비아 대학교에서 비디오 설치미술 작품으로 마이어스 예술상을 받았고, 미술전시와 연구 외에도, 큐레이터로서 전시, 심포지엄을 비롯한 현대 전시와 미술교육 행사의 다양한 주제를 기획해오고 있다.