Skip to content

CICA Art Studio Program: Kim Yeonsoo Solo Exhibition

    김연수 개인전
    CICA Museum,  Flexspace-Section C Solo Exhibition
    March 23 –  31 2024
    2023.03.23 – 31

    Entangled

    나는 모든 것이 서로 얽혀 있고 거기에 어떤 거미줄 같은 것이 있다고 믿는다. 그리고 우주의 모든 만물은 그 거미줄 속에서 서로 연결되어 있다고 …

    내 작업은 거미와 거미줄의 은유로 시작된다.

    그 안에서 거미는 우연성과 시공을 연결하는 동시성을 상징하는 존재가 된다.

    거미가 내 작업의 테마가 된 것도 내가 예술가의 길을 가게 된 것도 바로 이와 같은 맥락에서였다.

    나의 외할머니는 당대의 유명한 한국화가였다. 그러나 만난 적도 그림을 본적도 없는 그저 어릴 적 엄마의 무릎에서 듣던 먼 나라의 이야기였다.

    그렇게 나는 어른이 되고 대학에서 문헌정보학을 전공하여 기업체 자료실에서 일하였다.

    그 후 결혼을 하여 자연스럽게 엄마가 되고 남편의 해외 발령지를 따라 호주로 갔다. 그리고 우연히 일상에서 벌어진 상황이지만 그때 내가 만난 거대거미 타란툴라는 내 내면의 깊숙한 빗장이 풀리는 시작이었다. 살충제를 뿌려도 창문에 붙어 한달 가량 같이 동거 하다가 어느 날 홀연히 사라진 그 생명체는 내게 자신의 존재를 알리려 하는 시그널 같았다.

    시간이 지나고 나는 한국에 돌아와서 할머니의 흔적을 찾기 시작했다. 그렇게 10년이라는 시간이 지나가고 어느 날 우연히 컴퓨터를 켠 순간 할머니의 그림이 옥션에 나왔다는 믿을 수 없는 기사였다. 그렇게 달려가 그 그림을 내 손에 넣기 까지 75년이라는 시간이 걸렸다. 그 후 나는 무언가에 이끌리듯 그림을 그리기 시작했고 대학원에 들어가 회화를 전공하고 작가의 길을 가고 있다.

    가끔 거실에 걸려 있는 할머니의 그림을 볼 때면 내게 말을 걸고 있다는 느낌을 받는다.

    ‘나를 찾아줘서 고맙다’는

    ‘Entangled’는 할머니와 호주의 거미를 통해 과거 현재 그리고 우주와 삶의 모든 양식이 운명적으로 연결된 세상임을 경험하는 작업이다.

    김연수 작가는 2017년 홍익대학교 미술대학원 졸업 후 줄곧 거미를 테마로 작업하고 있습니다. 그녀의 작품 속 거미가 뿜어 낸 거미줄 속 세상은 과거 현재 그리고 우주와 삶의 모든 양식이 운명적으로 연결되어 있다고 이야기 합니다. 다수의 개인전과 한국교원대 박물관 설치작업 및 ‘2019 뉴욕 아고라 갤러리의 대표작가로 활동하며 경계 없는 작업을 이어 나가고 있습니다.

    I believe that everything is interconnected, like a vast spider-web. All things in the universe are entangled together within this web.

    My work begins with the metaphor of the spider and the web. The spider represents the synchronicity that connects chance and space-time. It is in this context that the spider became the theme of my work, and also how I came to be an artist.

    My maternal grandmother was a famous Korean painter of her time. However, she was merely a story from a distant land, someone I had never met and whose paintings I had never seen, told to me by my mother when I was child.

    I grew up to become an adult and majored in library and information science at university, where

    I worked in the library of a corporation. After getting married, I naturally became a mother and followed my husband’s overseas assignment to Australia. It was there that I encountered a giant tarantula, an event that turned out to be the beginning of unlocking the deep locks within me.

    Although I sprayed it with insecticide, it remained attached to my window for about a month, and then suddenly disappeared one day. That creature seemed to be a signal to me, trying to make me of its existence.

    Time passed, and I returned to Korea to search for traces or my grandmother. After 10 years, one day I turned on my computer and saw an unbelievable article: a painting by my grandmother was up for auction. It took 75 years for me to finally get my hands on that painting. After that, I felt drawn to start painting, and I entered graduate school to major in painting, eventually becoming an artist.

    Sometimes, when I look at my grandmother’s painting hanging in my living room, I feel like she is talking to me.

    “Thank you for finding me”

    <Entangled> is work that experiences the world as a place where the past, present, and all aspects of life are entangled and connected, through my grandmother and the spider in Australia.

    Kim Yeonsoo has been working on the theme of spiders since graduating from Hongik University Graduate School of Fine Arts in 2017. She says that the world within the spider’s web in her work represents the inevitable connection between the past, present, and all forms of life in the universe. She continues to work without boundaries, through numerous solo exhibitions, installation work at the Korean National University of Education Museum, and as the representative artist of the 2019 Agora Gallery in New York.