July 10 – 14, 2019
2019년 7월 10– 14일
Flexspace C, CICA Museum
Wind, ow
나는 보이는 것을 바라보는 것이 아니라, 보이지 않는 것을 바라본다. 바람은 보이지 않지만 분명히 존재하는 개념으로, 나의 온 감각을 깨워 평범한 일상의 순간을 특별한 영감으로 채워주곤 한다. 그리고 나는 어느새 낯설어진 풍경을 응시하고 남은 잔상으로부터 펼쳐지는 심상을 조형적 언어로 표현하고 있다.
내 작업의 주된 조형언어인 세밀한 획(劃)은 찰나의 물리적 기록이자 삶의 흔적이 된다. 바람이 불면 수많은 획들이 춤을 춘다. 흩날리는 획, 단단히 엉긴 획, 그리고 벽을 이룬 벽돌의 획, 보이지는 않을지라도 모두 바람에 대한 각자의 반응들을 하게 된다. 때로는 바람에 온 몸을 맡겨 바람의 일부가 되는 것, 혹은 더욱 똘똘뭉쳐 견고한 벽이 되는 것. 상반된 반응일지라도, 후회 없는 최선이었다면 바람을 알아가기에 충분한 획이 된다. 나는 그렇게 바람을 그리고 바람을 통해 삶의 존재적 의미를 배워가고 알아가고 있다.
‘바람’에는 많은 것이 실려 있다. 어쩌면 나는 ‘wind’에 ‘wish’의 획에 담고 있는지도 모르겠다. 바람은 어디서 와서 어디로 가는지 알 수 없지만, 그래도 바람을 보고, 느끼고, 알 수 있다. 나는 그 바람에 반응하는 수많은 획들로, 보이지만 잡을 수 없는 것을 담아- 보이지 않는 것을 잡아두고 싶다. 나는 그렇게 보이지 않는 것들의 증거를 그린다.
박주영(1987~) 은 서울대학교 동양화과에서 학사와 석사를 졸업하고 서울에서 활동하고 있는 회화작가로, 일상 풍경의 영감을 회화적 언어로 담아내고 있다. 6년간의 전통회화유물 모사본제작 관련 경험을 기반으로 재료기법을 응용, 발전시키고 있다. 고등학교와 중학교, 대학, 박물관 외 다양한 강의 경험과 더불어, 2017년 경기도 가평의 527창작공간 레지던시에서 작업을 했다.
I strive to explore the ‘unseen’ with what is tangible and also transient. With regards to this, the wind often becomes symbolic and an inspiration for my artworks. I try to grasp the afterglow of the unfamiliar imagery that the wind calls up with my artistic language.
Continuously repeated brush strokes tracing wind suggest the record of a transitory moment. When the wind blows, the strokes begin to dance. Scattered strokes, tightly entangled strokes, and walled brick strokes all respond to the wind in their own unique ways. The flow of wind forms an integral part of this natural process, even at times combining to form hard walls in resistance. No matter their responses and however they are different from each other, they become a framework for me to explore the energy of wind.
A word, “Ba-ram” which refers to “wind” in Korean has a mnemonic relationship with another word in Korean, “wish”. With the multiple literal definitions of “Ba-ram” (wind or wish), I try to employ elaborate painting techniques alongside various metaphorical ideas with my strokes that resonate to the flow of wind and wish.
The notion of the ‘un-seen’ eventually unveils itself in the wind although I can never know where it comes from and where it blows to. As I explore and learn throughout this process of ‘experiencing’ the wind, or a beautiful moment of ‘encountering’ the un-seen, I desire to carefully record and re-discover it through a form of visual language.
Jooyoung Park (1987~) Studied BA and MA of Oriental painting in Seoul National University(SNU) in Seoul, South Korea where she is currently working as a visual artist who gets inspiration from diverse natural themes. Through 6 years-dedicating research in Ancient oriental paintings and reproduce painting artifacts, she develops herself as a contemporary artist by working on not only traditional painting technique but also mixed mediums, expending her artistic practice. Moreover, with a few years of teaching experience in University and Art Museum and participation in an artist residency program, 527 Creative Space in Gapyeong, Gyeonggi province of South Korea, She is actively working as a contemporary artist.
박주영 “On The Way Home” (2019)